2005-07-08

Denna blogg, mina webbplatser och bloggen som genre.

Bloggande är svårt som genre. Detta är ett försök av flera att spegla olika funderingar jag har om ämnen som är av mer allmänt intresse än mitt eget omedelbara vardagsliv.
Det vore förstås enklare om jag kunde hålla mig till en sak, men det gör jag redan i andra sammanhang.

Detta är mina övriga webbprojekt:

Folkrörelser och protester
som jag gör tillsammans med Tord Björk och Jan Wiklund i Folkrörelsestudiegruppen.
Det är en hemsida där vi samlar texter om folkrörelser i historien, nu och i framtiden.
Hemsidan har drivits sedan 1998.

Nordiska communityguiden
Mitt eget projekt där jag listar framförallt svenska men också en del norska, danska och finlandssvenska communityn på internet. Sidan har funnits sedan 2002.

Dessutom har jag i olika perioder haft personliga hemsidor, och ansvarat för hemsidor för föreningar och tillfälliga kampanjer samt vid några av mina arbetsplatser.

Det svåra med bloggandet som genre är att det är linjärt kronologiskt och att det pågår i nutid. Det finns ingen förplanerad disposition av texten, innehållet är ojämnt och den tid som förflyter mellan två bloggtillfällen kan ha gjort det förra inlägget ointressant.

Ändå gör jag ett ytterligare försök, för att se om min egen blogg kanske kan få mer liv än de kollektiva projekt jag har försökt få igång, och de hemsidor jag inte hinner uppdatera.

Inga kommentarer: