2007-07-25

Uppfylld önskan

"Förlängd väntan tär på hjärtat men en uppfylld önskan är ett livets träd"

Detta är ett citat ur Bibeln men jag har inte sett att någon annan har refererat till det på svenska. Egentligen känner jag mig främmande för det. Vi lever ju i ett samhälle där vi får våra önskningar tillfredsställda hela tiden, men jag kan inte se att vi blir lyckliga för det.

Själv har jag uppfyllt flera av mina önskningar de senaste veckorna. Jag har köpt en ny säng och en ny dator men jag känner mig inte lyckligare för det.

Antagligen ger oss konsumtionssamhället för lite träning på att skilja mellan verkliga och inbillade behov. Och därför är det så många som går omkring med tomhet i hjärtat som vi försöker döva med konsumtion.

Jag tror dock knappast att det är det som ordspråksboken menar med uppfyllda önskningar. Jag tror att förmågan att skilja mellan verkliga och inbillade behov handlar om en form av personlig mognad som man måste söka sig till och som man får allt annat än naturlig träning på att lära sig i det här samhället.

Men att bekräftas i sin kärlek - det kan få en människa att växa...


Ur Bibeln. Ordspråksboken 13:12, 1917 års utgåva.

Inga kommentarer: